onsdag 18 december 2013

Riddarhuset

Tog en sväng in till stan igår och gick förbi Riddarhuset när jag såg att dom har öppet för allmänheten en timme mellan 11.30 och 12.30 varje vardag. Eftersom jag aldrig varit inne där och klockan var precis halv tolv så passade jag på att slinka in. Här samlas fortfarande Ridderskap och Adel vart tredje år och en manlig representant från varje representerad ätt kan deltaga.
Tyvärr så var inte ljuset det bästa och min lilla kamera gillar inte höga iso-tal, varför dom bilder som jag tog har brusreducerats kraftigt i Lightroom.

Trapphallen


Lyktorna från 1765 är repliker från lyktorna i Slottet


Riddarhussalen


ca 2330 st av dessa vapensköldar hänger på väggarna.
Målade på kopparplåt. Ca 700 ätter lever kvar idag.


Vapensköldar






En trappa ner ligger Lantmarskalksrummen, Riddarhusets festlokaler




I blå rummet finns en unik samling Ostindiskt vapenporslin

Här finns också en samling sigill och dom båda Lantmaskalksstavarna i silver.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar