söndag 20 april 2014

På irrfärd till Forsmark

Tyckte det var dags att lufta hojen lite, så planering inför ett sväng till Forsmarks kärnkraftverk sattes igång.
Lade in lite småvägar i GPS:n som skulle visa sig vara en hel del grusväg :-).
Jag har egentligen inget emot grusvägar, det är ofta dom vackraste vägarna, men Banditen är inte sådär jättebekväm på dom.
Nåväl, kom fram till Forsmarks Bruk och plåtade lite där. Tänkte sen försöka att ta mig ner till Kärnkraftverket, men det var lite knepigare.
Huvudentrén var bara att glömma, där var det massa röda lysen och vaktkurer. Så jag letade mig in på en del riktigt små grusvägar, ni vet såna där som har en sträng med gräs i mitten :-).
Kom inte fram för det dök upp bommar och annat i vägen.
Stannade och pratade med en lokal herre som bara var glad att hjälpa mig, så han skickade in mig på en liten väg som han sedan sa att jag skulle följa till vattnet. Sedan var det bara att gå längs vattnet och kanske vada över på några ställen :-)
Tjena, efter ca 45 minuters gående längs kusten och genom skog och blöta ängar, så kom jag fram så att jag åtminstone såg en del av Forsmark.
Men själva reaktorerna hade nog krävt en halvtimmas gång till eller så, så då gav jag upp, jag plåtade lite vid vattnet och började promenaden genom vassen hemåt.
Småvägar hemåt också och en riktigt skön dag på det hela,

Första stoppet redan vid Arlanda


En milsten, det som syns i bakgrunden är Mörby Slottsruin


Klockstaplar finns det gott om, här vid Bladåker


När grusvägarna är i det här skicket så är det ok.


Klockstapel igen, nu vid Gimo.


Forsmarks bruk


Snygg gammal bro


Speglingar i dammen vid Forsmarks bruk. 


Ett par som satt och njöt av solen.


Skärgård.


Ja, mer än så här fick jag inte se.


Jag var en bit bort som ni ser, 
hade varit tvungen att försöka gå bort mot sjömärket till vänster för att få en glimt av reaktorerna, 
men det får bli någon annan gång

Här en översikt. Åkte till den gula pricken och gick ut till det röda strecket slutar.
Den promenaden tog 45 minuter. Jag skulle behövt gå till krysset för att få ett bra foto.



Mer skärgårdsbild, det var vackert trots att det var lite svåråtkomligt


Banditen på ännu en gammal stenbro.


Ibland är det inte ens grusväg, utan gräsväg


Vackert landskap, blå himmel, fluffiga moln. Man kan ha det värre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar