fredag 17 juli 2020

Finsta, Hudik och en sönderskjuten skylt

Så kommer det lite bilder efter ytterligare en sväng norrut.
Blir ju inte lättare det här med motiven varefter som man åker samma vägar, men då kan man ju alltid klippa till med en brandbil som jag åkt förbi i fyrtio år utan att ta en enda bild på :-).
Även en bönegrotta, som jag tror att jag besökt, men är osäker eftersom det då var minst lika länge sedan.
Höllick och Kuggören fick jag tips på och det är ju alltid tacksamt.

Ja här är den då, brandbilen. Stått utanför Finsta så länge jag kan minnas. 
Patinan blir bara bättre och bättre.



I symbios med naturen.



Heliga Birgitta, ett stenkast från brandbilen.



Ett kors är allt det är där "inne" i bönegrottan.



Inte riktigt en grotta, mer ett par stora stenar som lutar sig mot varandra.



Ljusne hytta, var i drift från 1671 till 1882.



Rejäl kättingsögla.



Hyttan var uppbyggd av de här märkliga stenarna.



Höllicks fyr och stenpiren som skyddar hamnen.



Höllicks hamn.



Det som påminner om att Höllick var ett fiskeläge förut.



Det som förr var ett fiskeläge är nu tätt stående sommarstugor.



Om jag syftar rätt så ligger Finska Raumo bortom fartyget i horisonten.



Kuggörarna.



Även detta ett gammalt fiskeläger som nu är sommarställen.


Kapellet vid Kuggörarna.



Små bodar står överallt.



Till sist den sönderskjutna skylten.
I laglöst land mellan Sveg och Särna :-).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar