söndag 11 augusti 2024

Resa söderut

Var i veckan söderöver i landet. Hälsade på brorsan i Ängelholm och "turade" med båten mellan Helsingborg och Helsingör, så jag var i Helsingör tre gånger även om jag aldrig klev av.
Sen vidare till Torekov, en dag i Göteborg, en liten utflykt till Marstrand och slutligen en natt i Karlstad innan jag åkte hemåt. Skönt väder även om det kom en regnskur i Göteborg, men då satt jag under en markis och "tjötade" över en öl med Hugo en skön Göteborgare.

Lite bilder då:

Vida vatten vid Torekov.


Hoppas att det inte bara är han som skitit så :-)


Utsmyckning vid Torekov.


Den berömda morgonbryggan dit man går i sina ärvda badrockar.


Lotshuset i Torekov.


Speglingar fascinerar mig ofta. Här en spegling av ett hus i Göteborg, vänt upp och ner.
Blir som en målning.


Palmhuset i Kungsparken, Göteborg.


Prometehus, står mellan Kungsportsbron och Vasabron.


Feskekörka.


Det nyaste inslaget i stadsbilden: Karlatornet, Nordens högsta byggnad. 
I kontrast till de gamla kranarna i hamnen.


Mer speglingar. Barken Vikings master som speglas.


Läppstiftet.


Hisingsbrons pyloner sticker upp som konstverk.


Å så Avenyyyn såklart.


Infarten mot Marstrand, Instöbron.


Carlstens fästning tronar ovanför Marstrandsön.


Ett litet hus i hamnen.


Så var vi Karlstad och det mest fotograferade objektet i stan: Östra bron.
Sveriges längsta stenvalvsbro med sina 168 meter. Byggdes mellan 1761 och 1811.


Stadig konstruktion som trots det inte hållit för tidens tand. 
Omfattande reparationer har krävts på 1900-talet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar