lördag 19 maj 2012

Hjälmaren Runt

Idag så blev det en riktig långfärd. Jag har aldrig åkt runt Hjälmaren, så jag tyckte det var dags nu.
Efter lite planerande i Mapsource så kunde jag lägga in en rutt i navigatorn som var lite drygt 45 mil.
Jag satte fart vid 9.30 och var hemma 17.45. Det blev 47 mil totalt i ett underbart väder och genom ett fantastiskt landskap.
Sörmland är otroligt vackert med sina röda stugor och gula rapsfält allt inramat av allt grönt. Och om man som idag har en blå himmel med vita molntussar över alltihopa, så tror jag det är svårt att hitta vackrare ställen på denna jord. Lägg till en massa slingrande asfaltsvägar och lyckan blir total :-).
Med mig som vanligt den lilla P7000 som tyvärr har fått in skräp innanför linsen. Nikon vill ha ca 1500-2000 för att fixa till den, så jag får nog leva med lite fläckar på bilderna.
Här kommer ett gäng.


Så här gick turen


Järnvägsbro vid Järna


Rött, gult. grönt och blått och så lite moln på det, idylliskt

Vattenreglering vid Skogstorp

Banditen

Hjälmare kanal, vill ni veta mera så :

Det blir inte bättre än så här :-)

Lite vindkraft

Hjälmaren

Brygga vid Hjälmaren

Märkligt? Det måste man ju kolla :-)

Nybble fattigstuga, ett av Sveriges äldsta bäst bevarade ålderdomshem. Mer fakta:

Nybble fattigstuga

Stor lada längs vägen

Ser ju lite farligt ut att tälta där :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar