tisdag 5 februari 2013

Backup

Har beslutat mig för en onlinebackup för mina filer nu.


Valet föll på Crashplan http://www.crashplan.com/ som erbjuder ett som det verkar mycket bra sätt att göra backup på.
Man kan göra backup online, på egna diskar eller hos någon kompis, eller allt samtidigt och man har bra säkerhet när det gäller kryptering av filer. Och det finns ingen begränsning på mängden data!
Hur det fungerar vet jag först om någon månad eller så, för det är den tid det kommer att ta att ladda upp alla filer :-). Sen när allt är uppe så kommer man förhoppningsvis inte märka av backupen i bakgrunden.
Kommer pga tidsåtgången det tar, att även låta Crashplan göra en samtidig backup på en extern hårddisk, men det kommer att kännas bra att det alltid kommer att finnas onlineversioner av mina filer om något händer.
Kostnaden om man tecknar sig för årsabbonemang är 60$, om man tecknar sig för 4 år så kostar det 190$. Jag börjar med månad för månad för 6$ till att börja med.
Jag återkommer med ett utlåtande sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar