söndag 5 maj 2013

Mina Hojar

Så här i det vackra vårvädret så tänkte jag lägga in bilder på dom hojar som jag haft. Inte så många som en del andra som jag känner, men några stycken har det ju blivit under åren. Här kommer dom:



Kawasaki 750 LTD

Den här beställde jag ny från Mc-varuhuset 1987. 
Skulle hämta ut den samma dag som jag och Anneli körde upp för Mc kortet. Jag var riktigt nervös att jag skulle bomma uppkörningen så att Anneli skulle få plocka ut den :-)




Yamaha  XT 600 

Köptes när Anneli var höggravid med Jessica 1991.
Kommer ihåg att vi frågade killen som sålde den varför han sålde. Svaret: Jag ska bli pappa.
Jasså, sa jag, och tittade på Anneli och hon garvade där hon stod med jättemagen, haha.




Honda Africa Twin 750

Troligen den bästa hojen jag haft och den som jag åkt längst med.
Köptes i Jäfälla när det var snorkallt och jag kommer ihåg vad jag frös 
när den kördes hem, fast det inte var så långt




KTM 640 LC4

Den hojen som jag nog haft roligast med. 
Köptes när jag började hänga med dårarna i SOE :-)(Svenska Offroadentusiasterna)
Jag hade hängt med dom på en körning med Africa twinen och lyckats vurpa och göra en bula i tanken på den. Grämde mig för det, men kommer ihåg hur kul det var när jag hängde med första gången med denna hoj
Stryktålig som få hojar och skitkul att köra genom lera och traktorspår.
Tyvärr så stals den ur mitt garage, annars hade den kanske fortfarande stått där.



BMW 650 XChallenge

Köptes billigt i ett småtaskigt skick i Flen. Men med lite småpyssel så blev den riktigt bra.
Gick fantastiskt fint på grusvägarna med sin luftfjädring i bak och var riktigt snabb fast det inte kändes så för att den gick så mjukt i motorn jämfört med min KTM. Men jag gillade aldrig insprutningen som ställde till med en hel del konstiga bekymmer och den visade sig svårsåld.




Suzuki Bandit 1250

Min nuvarande hoj. En fantastiskt skön landsvägsmaskin som jag köpte av en slump. Hängde med Max när han skulle serva sin nya Bandit på Din MC. Och där stod den. Frågade vad jag skulle få för den svårsålda BMW:n i inbyte och då jag fick betydligt mer i inbyte än vad jag givit för den, så var det bara att slå till.  Kom på sen att jag ju bara hade grusbuskläder och ingen landsvägshjälm, så det blev lite omkostnader där för att köpa rätt grejor. :-) Nu funderar jag på att sälja den här och köpa något annat, haha. Saknar gruslekandet lite och har sneglat på KTM 990 Adventure, en alldeles underbar hoj. Men vi får se.



Honda SCV 100

Och så till sist min lilla 100 kubikare. Den som jag just nu faktiskt i många tillfällen trivs allra bäst med. Den är så lätt att bara slänga sig upp på och åka iväg med.Ingenting man kanske åker så långt med, men för turer in till City finns det nog inget bättre fordon. Kostar ingenting att försäkra, dricker kanske 0,2 l per mil om ens det och går tyst och fint med sin fyrtaktare. Gör väl inte mer än 80 km/h men det räcker för det mesta. 
Den här behåller jag så länge som jag kan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar