fredag 11 juli 2014

Byte till Fuji spegellöst

Nu har jag sålt min D700 och alla tillbehör.
Kommer att köra på spegellöst nu och valet föll till sist på Fuji och en X-T1 med 18-135.
Hela paketet väger som bara mitt objektiv till Nikonen.

Det var inte helt lätt att välja nytt system eftersom det finns en hel del fina nya kameror därute.
Jag har velat lite hit och dit mellan Sony och deras A6000, Olympus och Fuji.
Olympus har ju sitt Micro 4/3 format, men jag vill nog ha lite större format.
Sony A7 och A7r är ju fina, men eftersom fullformat fortfarande kräver lite större objektiv, och jag aldrig skriver ut bilder i stort format så valdes dom bort först.
Fördelen med A6000 är som jag ser det:

# Bättre pris. Halva mot Fuji.
# 24 Mpixel sensor
# Bättre bracketingmöjligheter
# 11 bilder/sek mot 8

Men..... Fuji X-T1 är ju så snygg, haha :-)

Jag gillar definitivt utseendet, men det viktigaste är att det helt enkelt är den kameran som kändes skönast att använda, den har dom funktioner jag vill ha, och att det finns bra objektiv som dessutom utökas hela tiden.
En vädertätad 18-135 med det mest avancerade antiskaksystemet som finns, lockade dessutom.
Fuji satsar på det här känns det som. Som alltid finns det nackdelar med den, men inget som stör mig så mycket.
Tiden får väl utvisa om jag satsat rätt ( Man borde få testa alla kameror i en vecka innan man behövde bestämma sig)
Jag har lusläst omdömen och kollat alla videor jag hittat på nätet och jag hoppas att jag valt rätt.

Nikon ut och.....

Fuji in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar