måndag 11 december 2017

Söndag i Rom

En dag som började med solsken och avslutades med regn.
Gick otroligt mycket och fick även se påven.
Längs med Tibern var det fint men framåt kvällen så gick jag och var ganska långt ut från centrum när det började bli mer och mer ruffigt. Tält och boplatser under nästan varenda bro och det syntes att det inte gick så mycket folk här. Till slut så passerade jag fler och fler hemlösa och tänkte att jag kanske borde ta mig härifrån. Nästa bro tänkte jag gå upp från vattnet mot gatan, när det plötsligt kom en jättehund springande mot mig. Den stannade ca 10 meter från mig och morrade och ägaren kom sakta gående bakom den. Han stannade vid hunden och stod och stirrade på mig.
Jag tänkte att nu bussar han hunden på mig.
Hundbiten, rånad och slängd i floden var tankarna som flöt genom skallen.
Men så vände han sakta om och gick mot sitt lilla läger precis vid brofästet, som jag var tvungen att gå fram till för att kunna ta mig därifrån. Men trots en morrande hund så fick jag gå upp ifred.
Men en liten droppe pink hade jag nog i kallingarna :-).

Lite bilder blev det ju också förstås:

Piazza del Popolo.


Lykta vid en av alla broarna längs Tibern.


Under Ponte Cavour.


Någon fågel på en landgång.


Peterskyrkan i bakgrunden.


Castel Sant`Angelo speglar sig i Tibern.


Bra fikaställe på Castel Sant`Angelo. Utsikt över Vaikanstaten.


Vatikanstaten.


Utsikt över Rom. Monumento Nazionale a Vittori Emmanuele II i mitten.


Peterskyrkan, eller Basilica di San Pietro som den egentligen heter.


Piazza Navona.


Haha, trots att det finns så mycket fint att fota i Rom, så kan jag ju inte låta bli att plåta en soffa som är slängd i Tibern.


Längs strandpromenaden (den fina delen) :-)


Isola Tiberina.


Teatro Marcello.


Otroligt detaljrik pelare. Colonna Traiana.


Santa Maria di Loreto, Colonna Traiana och Chiesa SS Nome di Maria. 
I dagsljus den här gången


Foro Traiano.


Pantheon


Pantheon igen. Bilderna inifrån blev inte bra, så förhoppningsvis så blir det återbesök en solig dag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar