onsdag 13 december 2017

Vatikanen

Igår så var jag iväg för att kolla in Vatikanen, men det höll på att bli stopp redan innan jag kom in.
Vid säkerhetskontrollen så upptäckte dom mitt lilla universalverktyg med tång och kniv m.m. och det blev ett otroligt liv, när dom sedan, efter att jag fick tömma hela ryggan på saker, upptäckte en sax i mitt förstahjälpen kit, ja då var det ingen hejd på upprördheten.
Dom tog in mig i ett rum och började peka på planscher med bilder av överkorsade saker som man inte får ha med sig (jag hade sett dem, men tänkte inte på mitt lilla verktyg, och att det låg en sax i förstahjälpenkudden hade jag ingen aning om).
Det var mycket upprörda röster på Italienska, som antagligen låter värre än vad det är :-).
Men till slut så kom det en lugn äldre herre som var chef på bygget och efter en lång förklaring från min sida, så släppte han igenom mig med förmaningen att jag inte fick ta upp dessa farliga saker inne i Vatikanen.
Nåväl, väl inne så blir man ju imponerad av Peterskyrkans storlek, inget som är möjligt att fånga på bild med den utrustning jag har, och även inne i Vatikanmuseet så finns det mycket att imponeras av men inte så mycket bilder att ta.
Så jag har bara gått runt och kollat in ställena. Men något snapshot har det ju blivit.


Börjar med två panoraman från S:t Petersplatsen. Här från kyrkan sett.


Och här på S:t Peterskyrkan.


Började med att gå upp till kupolen..Phu. Inte så bra utsikt dock.
Och inne i kupolen var det häftigt, men dom hade ett fult staket som omöjliggjorde att ta bilder där.


Många platser finns det.


Kupolen då, fast nerifrån.


Högaltaret i brons vid vilket endast Påven får hålla mässa vid.



Lyktor tända vid högaltaret.



Nere i gravkammaren för Påvarna.





Mumie inne i Museét.


Juste badkar.


Många vackra bonader fann det. Just den här med bisarrt motiv.
"Dödandet av de oskyldiga"



Lite väl pråligt tak kan man ju tycka :-).


Gammal karta över Italien.


Det fanns naturligtvis massor av vackra tavlor.


Fullt på parkeringen inne i Vatikanen.


Takmålningen inne i Sixtinska kapellet.





Den berömda trappan ut från Museét. Annan mer klassisk bild kommer.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar