fredag 9 augusti 2019

Budapest dag 5, den sista.

Ja i dag är alltså den sista dagen här i Budapest för mig.
Ganska lagom kan jag känna, det finns naturligtvis massa annat att se och göra här, men som ett första intryck räcker det mer än väl.
När man känner sig bekant med kommunaltrafiken, vet hur man tar sig runt utan att googla och känner igen sig på det flesta ställena så känns det bra.
Så idag åkte jag till det sista stället jag hört om och det var Cityparken där det berömda Széchenyi Badet ligger, ni vet säker, det man sett på bilder där folk står i badet och spelar schack.
Badet var jag inte in på utan strosade mest runt i parken och tog en öl för att svalka mig.
Hade fått ett tips till om en gammal lyxrestaurang och det var lite kul, för när jag satt på en bänk och googlade vad det kunde vara, så hittade jag ett ställe som heter Gundel. En gammal anrik lyxkrog.
När jag skulle kolla var den låg så visade det sig att jag satt 100 meter ifrån den, haha.
De hade fullbokat till kvällen, men jag kunde få ett bord till lunch.
Så jag gick in och hade en smakupplevelse. Orkade inte riktigt med deras sexrättersmeny i värmen, men en tvårätters med kaffe efter blev alldeles utmärkt.
Tillbaka mot city och handla paprika, vin, m.m. i marknadshallen och har sedan softat på hotellet, gjort upp med räkningar och bara haft det lugnt.

Hjältarnas torg med Millennium monumentet. Ligger i utkanten av parken.



Vajdahunyad Castle, slott och museum. Ser väl riktigt ostört ut.....  



Ja,...om man beskär bilden och klonar bort alla båtar framför  :-)



Inne på slottsgården.




Skönt att sitta vid dammen i skuggan under ett träd.



Eller varför inte på någon av de stora gräsmattorna.


En del klarade av att sitta i den stekande stolen på de små bryggorna som fanns överallt.



En tur på dammen med en eka som har inbyggt parasoll funkar det med.



Poolskötaren, eller ja dammskötaren hade fullt upp. Det är en rejält stor damm.



Lunchen på Gundel. Gott värre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar