söndag 24 september 2023

Svindersviken Runt

Det härliga vädret fortsätter ju, så en sväng runt Svindersviken fick det bli.

Har aldrig gått runt här, men riktigt fint med spångar längs vattnet och lätt att ta sig fram förutom den biten där 1800 lägenheter håller på att byggas längs Södra vägen mitt emot Marinstaden.

5,5 kilometer blev det.




Vy in mot stan från Kvarnholmen.


Kaknästornet och Manillaskolan på Djurgården.


Blockhusudden sett från Kvarnholmen.


Svindersviksbron.



Nacka Strand nere till höger och sedan fri utsikt ut mot skärgården.


Något märkligt "bastumärke" nere vid Nacka Strandpromenad.


Här vid Marinstaden och dess flytande hus var jag och kollade en visning.
Man förstår att de ville sälja när deras förut helt privata sida ner mot sjön 
nu kommer att få kanske 8-900 lägenheter som ser ner på dem. :-)


Där står min bil på andra sidan viken. Knappt halvvägs alltså, phuu.



Ett kors som Carl Hammarsköld tydligen lät sätta dit inför sin 40-årsdag. 
Han var med i "Arlakondiniorden" tydligen. 
Vad det betyder vet väl bara hans ordensbröder.


Svindersvik, nu museum, förr sommarställe. Byggt på början av 1740 talet åt Claes Grill.


Vackert i äppelträdgården.


Brygghuset till Svindersvik, nu Café.


Här satt man riktigt bra med en fika.


Med tanke på hur det ser ut på andra sidan viken med alla lägenheter som byggs,
så är man glad att det bevaras sådana här ställen.


Vacker allé.


Avslutar med ett par bakbelysta höstlöv. De är inte många, men hösten är på gång.


3 kommentarer:

  1. Tack för att jag fck följa med på promenaden! 😃

    SvaraRadera
  2. Jaha, skulle jag skriva vem jag är också...
    Det var kul att få hänga med, som sagt 😃

    SvaraRadera