torsdag 1 mars 2012

Kiruna och Gällivare

Åkte till Kiruna för att fixa några kaffeautomater på Statoil på onsdagen, hyrde en bil för att även kunna ta mig till Gällivare och Statoil där. Fint väder däruppe och rätt mycket snö. Hann med att köra lite sightseeing och tog lite bilder. Hann även med att köra fast vid skidbacken och fick till slut hjälp av en äldre kirunabo som drog loss mig, han frågade varifrån jag kom och när jag sa Stockholm så sa han : ni är inte vana vid snö där va? Haha, nu fick man skämmas :-) I Gällivare hann jag svänga upp till Dundret och var lite sugen på att hyra skidor, men så mycket tid fanns det ju inte så istället tog jag en sväng in till Ishotellet i Jukkasjärvi på vägen tillbaka till Kiruna. Dom skulle ha 350:- för att man skulle få gå in, så jag gick in bakvägen istället :-) Gick jättebra. Alla bilder tagna med lillkameran Nikon P7000.

Standard flygbild :-)

Kiruna flygplats

Lite mindre än Arlanda

Första macken

Utsikt från mitt rum på Järnvägshotellet

Rummet

Tjejen i receptionen och hotellchefen

Härliga moln

Mer moln

Gick ut lite i snön för att slippa få
med järnvägsstolpar. Det var djupt :-)

Malmbanan, långa tåg och orsaken till att jag pulsade ut i snön
Elledningarna var i vägen hela tiden

En som får skotta rejält om han vill ut och åka

Här satt jag fast, löjligt va, men det var så uppkört av
snöskotrar så man bara sjönk ner

Järnvägshotellet, tyvärr mkt dålig bild

Dundret

Jag vid Dundret

En bod längs vägen

Gamla bron vid Lappeasuanto

Gamla bron vid Lappeasuanto

Gamla bron vid Lappeasuanto

Ishotellet

Hit men inte längre om man inte pröjsar

Utanför

Insidan

Ishotellet

Konstruktion pågår

Skulptur inne i Ishotellet

Innifrån baren i Ishotellet

Vindkraft

Mycket snö vid flygplatsen

Hundspannsparkering finns det inte många här hemma

Obligatorisk flygbild 2

Vacker himmel





LKAB i månens sken
Flygplansvinge och måne

2 kommentarer:

  1. WOW, vilka bilder Ove!
    Jag skulle oxå vilja ha en värsting kamera, men jag skulle inte fatta vad jag höll på med så det skulle ju inte bli lika bra bilder... Men de är verkligen grymma!

    När jag väl skaffar mig ett permanent boende så får jag kanske kolla närmare på dina bilder och se om man kan göra lite fototapeter av nån. Jag skulle vilja ha olika teman i varje rum... Skog, vinter, vatten... typ!

    SvaraRadera