torsdag 15 mars 2012

Bildbehandling

Det har varit en del diskussioner om HDR-bilder den senaste tiden. Jag själv tycker att det är upp till den som har tagit bilden att göra vad man själv vill. Jag själv tycker att jag vill dra i reglagen rejält om jag nu ska få fram HDR effekten, eller rättare sagt "tonemappingeffekten". Om jag bara vill höja det dynamiska omfånget i en bild så kan man ju med dom detaljrika raw-filerna som blir ur moderna kameror, få fram rejält mycket tonomfång i en bild ändå i tex camera raw. Lägger in en trippel med bilder där den första är direkt ur kameran, den andra fixad med högdagrar och skuggor, samt färgjusterad i camera raw och slutligen den tonemappade bilden som är gjord från fem olika exponeringar i Photomatix. Vilken som är bäst....? Det är upp till dig :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar