måndag 22 juli 2013

Bromma och Ulvsunda

Tog en prommis igår bort mot Bromma. Mest för att röra på mig lite så att man kanske kommer i form så pass att man orkar jobba nästa vecka när semestern är slut för den här gången :-(
Blev totalt 1,7 mil, lite längre än vad mina fötter uppskattade, haha.
Hade kameran med mig som vanligt så lite dokumentation blev det.


Många kolonilotter finns det ju runt omkring, och arbetet pågår för fullt.  



Jag gillar ju gamla neonskyltar, men hur gammal den här är vet jag inte, har försökt hitta info på nätet, men icke. Det känns som den alltid funnits dock :-)



Lite grafitti i tunneln under Ulvsundavägen, där lillån går. Ser det ut så här så förgyller det den grå betongen.



Mejerivillan. Ligger vid Lillån längs Johannesfredsvägen.
 Här köpte man mjölk i spannar i början av 1900-talet. Huset är byggt 1905. 



Förut hade scouterna det som lokal, men idag verkar det stå tomt. 
Man kanske skulle kolla om man får hyra :-)



Ulvsunda slott. Byggt i mitten av 1600-talet när det var riktigt på landet här.



Parken nedanför slottet, med en liten damm.



Sen såg jag det här, vad nu då, Ja just det den nya tvärbanan mellan Alvik och Solna station.
Ännu inte igång, men den ska provköras i sommar



På Johannesfreds ännu inte öppna perrong har man fin utsikt.



Ännu oanvända spår



Kvarnen i Ulvsunda är egentligen Bällsta kvarn. Den flyttades hit till kvarnberget när flygplatsen byggdes.
 Den ursprungliga kvarnen som stod lite högre upp på berget rasade i en storm 1912



Ett rådjur som inte klarade vintern






Någon har roat sig med att rulla ner en kabeltrumma i den lilla bäcken mellan Spångavägen och Johannelundsvägen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar