söndag 17 maj 2020

Adelsö

Tog mig ut till Adelsö idag, jättefint väder, men regnmoln runt omkring hela tiden, märkligt nog så klarade jag mig från dem, men jag körde genom områden som nyligen dränkts.
Var en sväng till ett utkikstorn vid norra sidan, Kunstaberget.
Där kunde jag stå och se regnmolnen torna upp sig runt omkring.
Sen ner till Hovgården, en fornlämning där det som en gång var ett tegelpalats, Alsnö hus, numera bara är några stenar kvar från grunden. Men det uppfördes på 1270-talet, så det är ju förståeligt.
Men själva Hovgården var en central plats för Svearikets styrning ända sedan 700-talet.
Historiens vingslag kändes.

Kunstabergets utkikstorn.



Regnet faller överallt utom på mig.



Karta finns på tornet så att man kan orientera sig.



Här var det stopp, så sista biten till tornet fick ske till fots.



Adelsö kyrka, korna ligger i gräset framför. Svensk idyll.



Det som finns kvar av Alsnö hus.



Lite sten kvar bara, men de hade fin utsikt häruppe.



Kyrkan i bakgrunden vid resterna av grunden.



Kossorna såg ut att ha det bra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar