onsdag 13 maj 2020

Strömsholms Kanal vid Hallstahammar

Stannade till i en kvart i Hallstahammar i går.
Har ju bara passerat förbi på väg mot Surahammar, men vädret var fint och jag tänkte kolla in kanalen lite närmare. Var fantastiskt, med patinerade gamla broar, manuella slussar, lummigt och fint.
Läst in mig lite efteråt och det går alldeles utmärkt att åka i denna kanal så länge man inte går djupare än 1,35 meter.
107 km lång och 26 slussar, som en Göta Kanal fast i närheten. Togs i bruk 1795.
Kanske blir en sväng där om jag får med mig några slusskompisar.

Bilderna från centrum av Hallstahammar.


Denna patinerade bro är byggd så sent som 1915, men rostskyddet var inget vidare.



Fantastiskt vackert med rostfärgat tycker jag.


Hela bron. Ligger vid kanalhuset som skymtar till vänster.



Strax söder om bron, i skogen, ligger delar från den tid då det var mer ruljans här.



Lovisa Charlotta av Mecklenburg-Schwerins sluss...Phuu.
Långt namn. Alla slussar har fått namn efter personer, mest kungligheter.
De flesta namngavs vid invigningen 1787.


Mellan slussar.



Prinsessan Sofia Albertinas sluss. 
I bakgrunden skymtar Hertiginnan av Södermanlands sluss.



Mellan dessa slussar, vackert.



Rester av ett brukssamhälle.



Vilt vatten där man leder bort vattnet i kanalen till vad som var kraftstationer.



Mycket vatten som flödar här.



Mer patina. 



Detalj av slussporten.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar