söndag 15 september 2013

Kring Vitaberg och sen genom stan

Tog mig idag ner mot Vitabergsparken och områdena runt omkring, ett ställe där jag kände att jag nog skulle hitta något nytt. Inte allt för ofta man är i dom trakterna. Klev av vid Slussen och gick över Mosebacke söderut. Efter en sväng där tillbaka via Fjällgatan, vid vilken jag blev rånad på en mjukglass, genom gamla stan där jag hade glömt att kungen firades så det var mycket folk runt slottet. Lite bilder från dagen:

Vattentornet vid Mosebacke Torg, byggt 1896 och 32 meter högt


Bra utsikt över stan från Mosebacke


Kan inte låta bli att fota dessa skorstenar


Skulle kunna vara taget på 20-talet


Katarina Kyrka


En uppiffad soptunna på Tjärhovsgatan


Sofia Kyrka


Ingen Carl-Anton i parkteatern, alltså tomma bänkrader


En gammal lada har blivit bostad på Gaveliusgatan


En gammal  lykta inne på Gaveliusgatan, kontrasterar mot bilen som speglas


Charmigt med dessa vindskupor


Hus vid Nytorget


Hus längs Nytorget


Snapsglas i ett fönster på Nytorget fångade mitt intresse


Ture Johanssons "Soluppgång" vid Ersta trappor i Stigbergsparken


På krönet Lilla Erstagatan/Stigbergsgatan


Här är han Mjukglasstjuven, när jag tittade bort så störtdök han och slog nästan glassen ur handen på mig.
Den bit som var kvar slukade han när jag kastade bort den


Han stannade och poserade iallafall, som betalning för glassen


Stor&Liten


Fripassagerare på radardomerna


Folk i massor köade för att få komma in på borggården


Jag gick vidare och tog en sväng ut till Strömsborg


Markiser på Strömsborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar