söndag 1 september 2013

Öppet hus på Kvarnvikens kvarn

Idag så hade dom öppnat kvarnen för allmänheten så jag passade på att gå in och kolla in lite.
Tyvärr så hade jag bara lilla kameran med mig och det var lite murrigt därinne så bilderna blev rejält brusiga och har behandlats rejält i Lightroom. Men kul var det att se alla remmar som for fram överallt och att allt faktiskt bara drivs av en enda motor, en Bolinder-Munktell diesel idag, men förr i tiden, när kvarnen var nybyggd 1882 så drevs allt av vattnet som rinner ner från Råcksta träsk. Kvarnen är den enda bevarade i sitt slag i hela Europa. Ska försöka ta mig dit med den andra kameran vid tillfälle.


Den här herren satt och kollad in mig hela tiden, han trodde kanske inte att jag hade rent mjöl i påsen
(haha, jag kunde inte låta bli :-))

Det snurrade och skakade överallt


Det syns att det inte är dagsfärska maskiner installerade


Remmar överallt


Rejäla doningar


Dagerns drivkälla en Bolinder-Munktell diesel, modernt värre


Här silades mjölet

Mer remmar och drivhjul, nu på golvet


Ordentliga kvarnskivor



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar