fredag 19 september 2014

Dubai Dag 1, Burj Khalifa, Dubai Mall och Ökenfärd

Vaknade tidigt och hyfsat utvilad. Fått en liten minivåning med kök och allt. Och en skön stor säng.
Skulle ta mig till Dubai Mall tänkte jag och dessutom kolla in Burj Khalifa från utsidan.
Började med att gå till tunnelbanan som ligger precis bredvid hotellet, men där får jag reda på att eftersom det är fredag och därmed helgdag här, så börjar inte tunnelbanan gå förrän vid 13.15 ..??
Haha, nåja jag har ju varit ute på promenader förr så jag beslutar mig för att ta en promenad dit.
Det är inte direkt utbyggt för fotgängare i omgivningarna här kan jag ju säga, men efter att ha korsat några gator lite tokigt så kom jag till slut fram efter en 45-50 minuter, genomsvettig. Det är varmt här.
Bröt nästan nacken när man stod nedanför det som är världens högsta byggnad. Det är otroligt högt upp till toppen. Närmare bestämt 828 meter högt.
164 våningar totalt, med en utsiktsplats på våning 124. Dit ska jag i morgon.
Kollade in omgivningarna lite och även Dubai Mall, som är det till ytan största köpcentret i världen. Det finns vattenfall, akvarium och en ishockeyrink där bl.a.
Kollade runt lite och käkade en smarrig pizza, tyvärr med en Pepsi till, eftersom det är snålt med öl och vin här.
Omgivningarna gör sig nog bättre på kvällen så vi får se i morgon om det blir lite bilder då också.
Taxi hem till hotellet och lite svalkande i poolen.
Blev sedan upplockad för en ökentur med lite käk och magdans.
Otroligt häftig upplevelse att sitta i Toyota Land Cruisern och dåna fram igenom sanddynerna. Dom andra som åkte med på turen hade hyrt små sandbuggys, så jag var, förutom ägaren till denna tur, ensam med chaffisen i Toyotan, och han körde som f-n, haha. Ett par gånger trodde jag faktiskt att vi skulle rulla runt, men han var duktig och redde ut det hela. Lite fotande i solnedgången och sen iväg för mat och underhållning.
Magdans, vattenpipsrökning och en smarrig buffé med massa gott.
Hemåt vid halv tio och en dusch på rummet, genomsvettig igen efter turen.

Lite bilder från dagen:

Min lilla Suite


Det kan väl inte vara så långt till det där tornet?
Utanför mitt hotell.


Där högst upp i byggnaden till vänster bor jag


Högt, högt och svårt att få med på bild


Ett panorama, blev lite snett, ska fixa till det hemma sen, men hela kåken är med på bild i alla fall



Ännu en vinkel


Inne i Dubai Mall


Vattenfall inne i Dubai Mall


Detalj på en av simhopparna


En annan del av vattenfallet


Ett enormt akvarium inne i Dubai Mall


Snygga olika avdelningar


Till och med ett dinosaurieskelett


Utanför Dubai Mall och Burj Khalifa.
Här kör dom tydligen med vattenljusshow på kvällen. Vi får se i morgon.


Runt omkring, uppbyggt som Italiensk Piazza


Billig soppa. 29 liter för en hundring drygt!!


Dynerna är stora, bilarna små


Sandbuggys


Inifrån bilen, helt hopplöst att ta några bilder, det hoppade och lutade och skakade...


Inte ofta jag står framför kameran, men dom insisterade på att fota en.


Mera dyner


En bild jag fick till, han körde så sanden yrde över rutorna, skitkul.


Ja, en solnedgång är ju alltid vacker


Inte min idé, men han tjatade igen, haha.


Ibland är det skönt att ingen plåtar en, jag vinglade en del på den där puckelryggen.


Vacker entré i öknen.


Mycket folk från en massa olika ökenturer samlades här.


Första uppträdandet, vacker dans.


Sen blev det lite kitchigt med belyst dräkt..


Rökrutan, för vattenpipa.


Hennatatuering



Magdans


Mer magdans.



Ibland gick det lite för fort för kameran.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar