lördag 13 september 2014

Tokyo dag 1

Första dagen i Tokyo. Spännande.
Hade ju suttit och kollat lite därhemma om vad jag skulle ta mig till här, men jag tror att jag improviserar lite. Har i alla fall skaffat tunnelbanekort, så transporterna är fixade.
Åkte på morgonen upp till Akihabara, stället där det skulle finnas en massa Mangabutiker och även en del elektronikställen.
Det fanns det, haha.
Förstår dock inte grejen med Manga. Dockor, serier, figurer, filmer, spel. Allt fyllt med storögda figurer.
Såg dessutom en kö med killar som väntade på att få en biljett. Undrade vad det var förstås och det visade sig vara något slags lotteri där den lyckliga vann en......docka, haha. Och nu snackar vi killar i åldern 15-30. Man undrar ju. Även en del samlarbilder kunde vinnas och dom som höll i lotteriet ringde högt i en klocka när någon vann. Helt hysteriskt.
Spellokaler var det gott om också. Massa som satt och spelade något som såg ut som om det skulle vara anpassat för 3-4 åringar, med färgglada seriefigurer överallt. Men dom som satt och spelade var alla tonåringar. Knepigt.
Hittade dock nytt USB-hub och minneskortsläsare till halva priset mot därhemma, så det var ju bra.
Gick omkring lite området och såg att parken med kejsarpalatset låg nära, så dit styrdes kosan. En fin fontänpark först, sen stängt överallt. Gick runt det hela men det gick inte att komma in någonstans, så bara lite bilder utifrån. Däremot så gick jag rakt in i en Oktoberfest!! Och det är ju trevligt, så ett par iskalla tysköl intogs med oompapoompa musik och skrattande Japaner.
Åkte därifrån mot Roppongi. Ett ställe mest känt för barlivet, och så är det säkert, massa barer överallt, men jag var där lite för tidigt, så allt var inte öppet, men en lunch hanns med och jag kommer åka dit igen någon kväll.
Gick sedan och letade efter en ATM maskin så jag kunde ta ut lite casch. Efter att ha provat på 4 ställen utan att kortet blivit godkänt så började jag känna mig lite irriterad (dom ligger inte så tätt här, så jag hade promenerat en god bit). Men till slut så hittade jag en bank som fungerade, och belönade genast mig själv med ett par iskalla öl.
Hem till hotellet efter det för att ta hand om smutstvätten. Det finns tvättmaskin och torktumlare ute i korridoren, så det är ju perfekt. Låg och läste lite medan tvätten tumlade runt.
Efter att ha varit duktig med det så stack jag ut för att käka lite.
Funderade på område och valde Ginza, som inte ligger många stationer bort.
Var kanske fel för en middag, Ginza handlar mest om shopping. Affärer, affärer, affärer.
Men hittade efter ett tag en liten mysig restaurang inne i en gränd. Inte ett engelskt ord på menyn, och inga bilder, men kyparen och jag knagglade fram och tillbaka på japanska och engelska så jag fick mig en paella till middag. Trevlig och en fantastiskt god paella. Bordsgrannarna bjöd mig på deras förrätt som bestod av syltade chilis, jag åt och svettades, dom skrattade och svettades dom med.
Deras engelska bestod av enstaka ord, men på något sätt så kommunicerade vi där vi satt. Trevligt.
Efter maten så gick jag omkring och tog lite bilder, och upptäckte att det finns en baksida av Ginza som består av små restauranger m.m. mycket trevligare än vid huvudgatan.
Bilder från denna min första dag i Tokyo:

Vy från mitt hotellrum


Kul, dom hade den där orangea saken som stod och viftade för fullt, 
men den här killen var också tvungen att stå där och vifta


Tidigt i Akihabara, burksamlaren väntar på att det ska öppna


Nu är jag på rätt väg, affischerna börjar se ut så här



Biljettutdelning för lotteri



Det var typ en sån här man kunde vinna. Värt att köa för?



SEGA, stora här



Sådana här fanns överallt, sålde typ samlarbilder m.m.



Reklam, i massor



Man ser ju vilken publik dom vänder sig till :-)



Och här sitter dom, tonåringarna



Vendingheaven



Maidcafeér är stort här. Förstår inte riktig grejen



Många restauranger har sådana här gjutna plastformar för att visa menyn.



Mycket små klubbar finns det



Tvärgränderna är ofta mycket mer intressanta



Han var inte den enda gaphalsen som försökte locka in folk i butikerna



Fast allt är ju inte Manga här. Fattiga finns här med.



Klädstil?



Klädstil?



Skyskrapor vid Tokyo Station



Sen blev det park



Snygg fontän



Från baksidan av nämnda fontän



Hus vid vallgraven runt Kejsarpalatset



Detalj av bro runt vallgraven


Speglingar



Bro vid vallgraven



En lykta



Och helt plötsligt Oktoberfest! I Tokyo



Alla gillar en kall



Mot Roppongi



Inte bara karaoke...utan Lyxkaraoke?
innebär det att alla kan sjunga eller...? Haha



Mycket barer i Roppongi



Ginza, hit för att se om jag kunde hitta någonstans att käka



Och det kunde jag. Mina bordsgrannar och jag har inte gjort oss bekanta



Men efter ett par timmar så...



Centrum Ginza



Det finns även mysiga cafeér här också



Korsning i Ginza



Gin5za?



Mer byggnader i Ginza



I en gränd i Ginza, mycket mysigare här



Mera grändmatställen



Nere bakom stora gatan



Jepp så ser en massa tjejer ut här. :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar