måndag 8 september 2014

Peking

Det här kommer garanterat bli det längsta inlägget i bloggen alla gånger. Äntligen en internet anslutning som fungerar. Peking var bra, men internetet suger Den som vill får väl läsa och ni andra kan ju bara spana in bilderna


Peking



1/9

Började resan med att ta tunnelbanan in till Centralen för att där hoppa på en flygbuss ut till Arlanda. 

Alla resor börjar någonstans :-)


Där gjorde jag misstag nummer 1. Jag hade inte kollat vilken terminal planet gick från, utan förutsatte att det var Terminal 5. Men väl därinne så hittade jag inte min flight på någon tavla så efter lite efterforskning så konstaterade jag att det var ifrån Terminal 2 som jag skulle resa. 
Så det blev en lång promenad, tur att man är ute i god tid.
Efter incheckning så konstaterade jag misstag nummer 2 (det kan nog bli en del under resans gång )

 När jag gick igenom flighterna för att kolla upp vilka terminaler alla flyg avgår från, för att slippa göra om misstag nummer 1, så upptäcker jag att flyget hem från Dubai går en dag senare än vad jag hade trott. Så det blev till att gå ut på nätet och boka in en extra dag på hotellet, tur man har semester, haha. Men nu får jag en slappardag extra i Dubai och det kan nog vara skönt.

Flyget till London inget speciellt och en öl och lite käk på Heathrow satt fint innan boarding på planet till Hongkong. Svårt att sova i stolarna så det blir till att vila ögonen bara.

Ingen resa är väl komplett utan en bild från flygfönstret.



2/9

Väl i Hongkong så möter en skylt mig när jag kliver av planet att mitt anslutningsflyg till Peking är inställt! Det blir lite oreda att leta reda på rätt personal som kan informera mig om ett nytt flyg, men till slut så ordnade det sig. Tyvärr så råkade även det också ut för någon försening så vi fick sitta där inne i planet vid gaten i en timme till.

Hongkong airport

Jag får väl nöja mig med att jag åtminstone får se lite filmer. Maleficent, Kapten Phillips och The angriest man in New York, med Robin Williams har jag redan hunnit med, så vi får se vad det blir på vägen mot Peking.

Mötte också en nervös svensk kille i 25-års åldern som svettades i säkerhetskontrollen för att han hade för mycket snus med sig, han skulle i väg till Australien, men tänkte inte åka utan sitt snus.
Det ordnade sig dock, dom sa ingenting om hans massiva snusinnehav.
Jag tänkte nämna ”Border security Australia”, programmet där dom slår ner som galningar på folk som råkat ha en banan eller ett äpple eller något liknande hemskt med sig till Australien, men jag ville inte stressa upp honom mer än vad han redan var.
Hoppas det gick bra även i Australien, det är inte lätt att ha laster. 

Checkade äntligen in på hotellet i Peking, men först runt 23.30. 
Taxichauffören snurrade runt med mig i 1 1/2 timma utan att hitta hotellet, Hon kunde inte ringa och förstod inget av kartan som jag gav henne. Hon försökte dessutom att släppa av mig i några riktigt skumma gränder och pekade och sa att därinne ligger det, men jag vägrade att gå ur innan vi hittade det, och tur var väl det, på ett ställe satt det ett gäng barska typer i bar överkropp runt ett bord i en liten gränd, och det kändes inte riktigt som att det skulle vara en bra idé att hoppa ur taxin och säga att man var vilse, haha. Jag fullkomligt älskar det här!!! Det är riktigt skönt att vara helt lost i både ord och ort och ändå få rätsida på det. 

In i gränden rakt fram, ligger mitt hotell. Inte en enda taxichaffis hittade det
Och när jag kom första gången på kvällen så var det kolsvart och dom höll på att bryta upp vägen in där. Inte undra på att hon hade svårt att hitta då.

Den pampiga entrén



Tänkte mig ut på kvällen, men med tanke på klockan och hur länge jag varit på väg, så jag tar en öl, lägger mig och sätter fart i morgon igen.


3/9


Ute tidigt som en lärka och iväg mot den förbjudna staden.
Gatorna ser inte alls likadana ut som dom gjorde på Google. Kom snett från början och hotellet ligger verkligen i en gränd även i dagsljus, måste försöka att skaffa lite bäringar här och där.
Detsamma gällde även för den Förbjudna staden, det är ett enormt område om man räknar in parken bredvid, och efter ett tag så hade jag dålig koll på vilken port det var man tittade på, dom blir rätt lika efter ett tag, men jag var hyfsat ensam sådär på morgon. Något som rättade till sig lite senare.
Det måste vara Kinesernas tur att ha semester nu, för det är knappt man ser några andra. Så jag sticker väl ut mer än vanligt (det kan ju bero på min 25:- hatt också, haha)

Kul att det är byggnadsställningar som är det första som möter en.


Det stod ett gäng gubbar och fiskade i vallgraven, dom hade jättekul åt mig och pladdrade på.


Den förbjudna staden imponerade inte som jag trodde, det kan bero på att området är så stort så man tappar perspektivet, men mest är det nog alla nasare av allt möjligt. Efter ett tag så känns det som om man var på Skara sommarland. På morgonen när jag var där så hade dom inte öppnat ännu och stället var fullt av folk som höll på med Tai-chi (rätta mig någon om det inte är det det heter) och då kändes det ok. Men senare på dagen så började kommersen. Tänkte gå in på musee´t, men ångrade mig när ett par busslaster med Japaner började köa.


Den här farbrorn hade hela gårdsplanen för sig själv.


Det var många som körde övningarna med svärd.


Men för det mesta så var det ett mindre gäng som körde sina kator.


Tidigt på morgonen och allt är lugnt




Ja den här bilden har man ju sett från Himmelska fridens torg, men det är rätt coolt att stå där själv.




Så jag styrde kosan bort mot Maos mausoleum, och det var ju knepigt med att behöva gå bort på andra sidan gatan och lämna in ryggsäck och kamera m.m., men sen slussades alla igenom rummet med kroppen och efter fem sekunder så var man ute på gatan igen, det var inte mycket man hann se av honom, men det gick ju effektivt till och det kanske behövs med tanke på hur många som vill kolla in gubben. Skulle lika gärna kunna vara en vaxdocka från Tussauds.


Efter det lite promenad i hutongerna söder om staden

Ett gytter i hutongen söder om Tianment square


 och bort mot "Ägget" Det nationella centret för scenkonst., en otroligt häftig byggnad som säkert gör sig bättre på kvällen. Gick inne och strosade lite, men gick sen tillbaka till hotellet för att vila fötterna lite.



Entrén till Ägget. Man går in under vattnet


Några andra som var imponerade av byggnaden


Ut igen efter ett tag och bort till Vangfujing street, Lite dyr shoppinggata och inte så rolig mitt på dan, men funderar på att åka dit till kvällen och se hur det ser ut. 

Vangfujing street på dagen


Blev också utsatt för försök till ”det gamla kinesiska Tetricket” 3 st olika ”kaligrafilärare”  kom fram till mig och ville att jag bara skulle följa med och få en gratisskrift av mitt namn. Det gamla och i alla reseböcker nämnda tricket går ut på att man går till ett ställe där te ställs fram, och sen när det ska betalas så ligger notan på uppåt en tusenlapp.
Det nämns som sagt överallt och det är ett under att dom fortfarande kan lura någon, men det är väl på samma sätt med som Irländska asfaltsläggarna.
Mycket rolig mat i matstånden på tvärgatorna, men när man ser spetsade levande skorpioner överallt, så undrar man ju om det inte finns annat sätt att laga till dom på.


Skorpioner och sjöhästar på spett. Alla kröp som en mask på kroken
(Så jag antar att vi är lika illa när vi fiskar)


Bläckfisk i olika utförande


Vad det här var har jag inte en aning om, men han ville att jag skulle ta en bild.



Mera kryp, ormar och sjöstjärnor.



trångt inne i gränderna med matstånden.


Blev till sist också den första Pekingankan idag. Hittade en restaurang som var proppfull med bara kineser, så då borde det ju vara hyfsat därinne. Fick vänta på bord och blev serverad en drink så länge. När jag kom in så började jag att fundera på vad det låg i för prisklass? Vita linnedukar, massor med personal, fullbokat. Det lät dyrt, men eftersom jag inte lär vara här här så ofta så tänkte jag att skitsamma, jag har råd med en fin restaurang. Maten smakade utmärkt och dom tog sig även tid till att visa den dumme västerlänningen både hur jag skulle behandla mina nudlar som jag tog till förrätt och även hur jag skulle hantera ankan. Smakade alldeles utmärkt och när dom kom in med notan så slutade den på 149 RMB, för nudlar, Pekinganka och en öl, (lika mycket typ i kr.) Prisvärt var ordet.  


En dålig mobilbild är allt jag har när han skär upp ankan



4/9

Idag var planen att åka till Sommarpalatset och kolla lite, efter det så skulle jag till Olympiska parken.
Resan till sommarpalatset gick med tunnelbanan, och det var hur lätt som helst. Det är egentligen lite synd, för det tar ju bort charmen att vara lite vilse. Men det var tydligt uppmärkt och lätt att köpa biljetter (en summa vart man ska, 2:- det vore något för SL).


Billig, men trång tunnelbana

Jag hade dessutom tur att börja prata med några tyskar som jag hade hört skulle gå av vid samma hållplats, och frågade om dom skulle in till palatset, det skulle dom och dom hade dessutom en gruppbiljett och alla i gruppen var inte med, så jag fick gå in med dom :-). Där sparade jag 30:-, inte att förakta.
Sommarpalatset var fint med gamla byggnader och så, men det är tyvärr alldeles för turistanpassat. Skara sommarland igen på något vis. Dessutom Japaner, Japaner, Japaner. Vet inte om dom skeppat hit halva Japan, men tydlig är att dom har semester nu och gillar att åka till Kina.


Entrén där man gick läns vattnet och varenda liten öppning var en souvenirshop


Men det är pampiga byggnader


Sommarpalatset lite från ovan


På framsidan, en massa trappor upp hit


Tryckande varmt, så besöket blev inte lika långt som jag hade planerat. Ut därifrån och lunch på, skäms mig,..... Starbucks :-). Men det låg bra till vid tunnelbanan...så. 
När jag åkte tillbaka hemåt så såg jag Bejing Zoo som en av hållplatserna och eftersom jag hade kortat ner besöket på sommarpalatset, så tänkte jag att det kan man ju klämma in också. 
Kollade in pandan som väl är det som dom är kända för, men tyckte nog lite synd om den. Kan inte vara kul att sitta och vara utstirrad hela tiden i ett, för pandan, trångt utrymme, men jag bidrog ju till det hela genom att själv vara där och fota så lite dåligt samvete får man.
Zoo´t i övrigt var väl som alla andra djurparker. 

Det är nog inte så kul att vara Panda där


Man ser vad som är dragplåstret


Ja, visst är dom fina


Undrar vad han tänker


Dom hade även några vita tigrar


Man kunde ta en båttur inne i Zoo´t


Hett som ett pörte och skönt att komma till hotellrummet och ta en dusch en kall öl och invänta kvällen för resa till Olympiaparken.
På kvällen tog jag mig till Olympiaparken för att ta lite kvällsbilder på dom upplysta arenorna, framför allt ”fågelboet”. Taxichaffisen släppte av mig på en stor gata mitt emot fågelboet, ungefär hundra meter ifrån, fast på andra sidan. Jag förstod varför, sedan det visade sig att från det hållet jag kom så kunde man inte gå in, och det var en jäkla väg att traska runt alltsammans. 
Men till slut stod jag innanför i parken nedanför arenan och den var riktigt häftig i kvällsbelysning.
Så jag gick runt och tog lite bilder bland alla andra som var i parken.


Nationalstadion, eller Fågelboet som den mest kallas


En selfie minsann


Nationella simstadion, eller Vattenkuben


Bägge arenorna


Efter ett tag så gick jag mot Pangu Hotel. Jag hade kollat att man från deras skybar hade fin utsikt över parken och arenorna, men jag var lite osäker på om klädvalet med shorts och t-shirt skulle accepteras. Men det var inga problem alls, jag fick t.o.m. Sätta upp stativet utan att dom sa något. Så för att beställa något så tog jag en gin&tonic och lite vatten också. Notan hamnade på 180:-, men det var väl inte så farligt för ett 7 stjärnigt hotell, det som däremot förvånade mig när jag fick kvittot var att Gt´n kostade 90 spänn och vattnet från Voss gick på 90:- för 33cl. Det dyraste vatten som jag druckit  :-).

Gatan nedanför Pangu


Bra utsikt över Olympiaparken


Mer gatljus


Hem med taxi för att få lite sömn inför besöket på Kinesiska muren i morgon.


5/9

Idag vaknade jag upp dyngförkyld... här åker man till värmen och blir förkyld? Fick trycka i mig panodil och slänga i mig lite frukost på hotellet för nu ska jag åka till den Kinesiska muren vid Mutianyu, bussen kommer kl 07.30.
Det vanligaste stället att åka till är Badaling, men jag hade via webben fått veta att Mutianyu var ett mycket bättre ställe, inte lika turistanpassat som Badaling och vackrare vyer, även om det även här var rätt turistanpassat och dom höll på att bygga för fullt, så snart är det nog som Badaling.
Ligger lite längre bort, så resan dit tog lite drygt 2 timmar plus att vi åkte runt och plockade upp folk lite här och där.  
Tog en linbana upp till det 14:e tornet och guiden sa att det högsta var det 23:e, och att det var möjligt att hinna med att gå dit och tillbaka på dom 3 timmar vi hade på oss.
Det är jäkligt maffigt att stå där på denna mur. Vilket arbete med att få dit all sten och i den terrängen. Man frågar sig ju varför dom byggde denna mur, terrängen är rätt oländig runt den och om den var så effektiv mot ev. fiender vet jag inte. Men det fanns ju en jäkla massa människor som dom kunde beordra till att bygga den, så jag tror att det handlade mest om lite storhetsdille av dom olika kejsarna, för att visa sin makt typ.
Nåväl, nu så chashar dom ju in på den, så någon nytta har ju arbetet varit värt för Kina som land.
Gick och fotade mest hela tiden, tyvärr med en klarblå himmel och i 35 gradig värme. Soldis och stenhårda skuggor är inget som faller en fotograf i smaken, men man tager vad man haver och det var bara att gilla läget. Något som kroppen inte gjorde i värmen dock, fötterna var rätt ömma och svetten forsade ner. Som tur var så stod det kvinnor och sålde vatten och öl lite här och där, för det facila priset av 20:- flaskan. Inte så dyrt tycker ni, men normalpriset på en flaska vatten är 2-3:-. Men jag hade ju mitt Vossvatten som referens, så jag tyckte det var värt varje öre.
Jag gick med några i vårat bussgäng, ett par killar från Polen, Tyskland och Italien, vilka var typ 30 år och vältränade, så en förkyld gubbe halkade lite efter, men det tog ett tag, vilket jag är stolt över. Det visade sig att jag inte skulle orka sista två tornen till det högsta (eller orka och orka, men jag ville ju inte dö där på muren), men jag kände mig rätt nöjd ändå.

Vid linbanan



Ett av tornen där dom stod och sålde vatten m.m.
Undrar hur dom gör för att få upp alltsammans på muren


Och det här är bara en lite bråkdel av muren


Dett var ganska brant på sina ställen




Inte så mycket folk vilket var tacksamt


Lutning


Tillbaka för en god lunch nere vid linbanan och bussning hem sedan.Helt slut i fötterna och snorig stänkte jag mest att jag skulle ligga inne på rummet och slappa, men efter ett tag så tog jag mig i kragen och gick upp till Wangfujin street för lite kvällsbilder och en grillad bläckfisk på spett, men orken fanns inte riktigt där så nu går jag och lägger mig med massa panodil och hoppas att jag mår bättre i morgon.


En kyrka mitt på Wangfujing, det var folk som gifte sig där hela tiden


Ett av brudparen





Nattstånden var det full kommers i

Mycket på spett


Långa rader av stånd




6/9

(Näst) Sista dagen i Peking
Gick upp mot Wangfujng street på morgonen för att ta en kopp kaffe på Mcd, ibland gör man vad som helst för en anständig kaffe och lite wifi.
Tänkte ta mig med taxi till konstdistriktet 798 som ligger lite norrut, men idag så fick jag förutom min förkylning lite ”Kinamage”, haha. Gick in på första bästa hotell och lånade toan, och blev sittande där ett tag. Jag som började dagen med ett par dumplings från en liten gatuhandlare, och en pannkaka från en pannkakskvinna. Äntligen hade jag hittat en som gjorde pannkakor med lite bönpasta, vårlök, ägg och lite annat. Har sett detta på Youtube och letat hela tiden i Peking, men först nu sett en. Misstänkte naturligtvis dessa, men det var nog kanske bara någon bläckfisk från tidigare som ville ut. Tog ett par magtabletter och har mått bra sen dess.


Pannkakstant

Ville inte sätta mig i en taxi direkt, så jag började att gå och efter ett tag så insåg jag att jag var i närheten av trumtornet och klocktornet, så jag styrde kosan dit. Området runt tornen var hyfsat fint med en liten sjö, men hutongerna runt sjön var nybyggda och hade mest souveniraffärer. Tyvärr så var bägge tornen stängda pga renovering, så jag fick nöja mig med att se utsidan.

En tomte kändes lite malplacerad där


En man sitter och fiskar och tar det lugnt



Gondoljärer på sjön


Vackert runt kanalerna


Trumtornet


Klocktornet



Nu hade ju magen lugnat sig så jag satte mig i en taxi till konstdistriktet.
798 är ett gammalt industriområde som nu huserar konstnärer, gallerier, restauranger m.m.
Det var mysigt att gå omkring där inne och titta in lite här och där.






Efter det så satte jag mig i en taxi igen för att åka till ”The Place”. Ett sorts köpcentrum som ska ha den största lcd skärmen som finns, som ett sorts tak med tv-skärmar. Nu var det ju inte upplyst eftersom jag var där på dagen, och jag hade tänkt åka dit på kvällen, men eftersom mitt flyg mot HK går kl 07.30 och jag måste upp vid 4, så struntade jag i det. Jag får väl klistra in en bild i Photoshop senare :-).
Tittade även på CCTV:s huvudkontor som kallas ”den stora byxan” i folkmun. Det är onekligen en annorlunda byggnad.

The Place, med sin jätte-TV


CCTV:s huvudkontor, Den gigantiska byxan

Tänkte prova en ”Hotpot” till lunch, eftersom jag inte hunnit med det, så jag pekade på en meny som jag inte hade en aning om vad det var, men in kom en hotpot med en buljong som stod och kokade på bordet, och en massa konstigt kött. Hade ingen aning om vad det var, men tänkte att om det bara får koka tillräckligt inne i buljongen så ska det väl vara ok. 
Det var gott, men satan så starkt.., eldsflammorna på menyn borde ju gett mig en hint, men den missade jag tydligen, haha.
Men efter att läpparna domnat bort så var det faktiskt helt ok, men jag fick be dom att ta bort själva grytan när jag ätit klart, för ångorna stack i ögonen. Bra lunchval när magen precis hämtat sig.



Taxi tillbaka till hotellet där jag skriver det här, nu bara softa, i säng tidigt och iväg mot Hongkong i morgon.


7/9

Rättelse, jag ska inte till Hongkong i morgon, och tur är väl det.
Kollade och upptäckte att mitt flyg går måndag morgon, inte söndag morgon. Får väl skylla på förkylningen och ålder. Men lika bra var det, för inatt hade jag inte så roligt härnere. Har spenderat största tiden sittande på muggen. Nu har jag även fått feber tror jag, jag är rejält varm i all fall.
Så vid 9 tiden så begav jag mig upp till apoteket för att få något febernedsättande, är lite orolig för dom temperaturskanners som dom har på flygplatserna här. Skulle ju inte vara kul att bli nekad utresa eller inresa i HK. Så piller för, magen, halsen, huvudvärken och febern. Jag kanske blir stoppad för pillerinnehavet i stället. Men det kan nästan bara bli bättre fr.o.m. nu.
Dagen har tillbringats på hotellrummet med film, Coca Cola och lite chips tillsammans med ett piller då och då.. Det verkar ha hjälpt lite, för nu på kvällen så känner jag mig rätt ok, halsen har jag lite ont i, men i övrigt är jag ok. Så förhoppningsvis så vaknar jag vid 4 tiden för en taxi till flyget.

Epilog:

Min sammanfattning av Peking:

Det är en skön och annorlunda stad, men internationaliseringen är tydlig. Om man skulle lära taxichaffisarna engelska, och fixa internetet, så skulle det bli för lätt att vara här :-).
Dom gillar sin elmoppar/cyklar som är överallt. Det är tur att dom gillar att tuta, annars så skulle man vara överkörd för länge sen. Morgongymnastiken i alla parker är också ett rätt annorlunda inslag. Dom har en modern men trång effektiv tunnelbana, bra luft också trodde jag tills på lördagen då det låg ett grått täcke över stan, smogen vid lågtryck är tydlig.
Billigt att åka taxi, billigt att äta, men lyxprylarna finns förstås.
Alla verkar trevliga och även om dom inte förstår ett jota, så försöker dom.
Muren var fantastisk och en upplevelse. 
Mitt största problem var hotellet som låg inne i en gränd som inte en enda taxichaffis visste var den låg, men när jag själv började hitta så gick det ganska lätt att visa dom på en större gata och dirigera dom därifrån. Besök rekommenderas.
Mitt magbekymmer får jag nog tillskriva en kombo av förkylning och dåligt val av hotpot av mig och ska inte skyllas på Peking.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar