tisdag 16 september 2014

Fiskmarknad och jordskalv.

Idag så kom jag äntligen in på Tsukiji fiskmarknad.
Även om det stod att allt var fullt när jag kom dit vid 05.10.
Surade lite och gick omkring utanför och grymtade, då en vakt som måste ha sett mig och tyckt synd om mig kom ut och sa "one". Ja sa jag och då fick jag komma in. Kalas.
Auktionen helt galen, med fiskar överallt och auktionsutropare som ringde i klockor och sedan rabblade vad jag antar är bud, med en himla fart. Dom stod på små pallar och knäade och skrek, tills plötsligt dom tog av sig kepsen i ett tack och så var det slut.
Fiskmarknaden därpå var helt otrolig. Det fanns precis allt i fiskväg, levande och döda, hela eller fileade. Flera kvarter inne i den gigantiska hallen. Truckar körde som galningar och man fick passa sig hela tiden. Provsmakade en alldeles färsk bit tonfisk, det var andra grejer det än vad man kan få på något sushihak hemma. Ja, det misstänker jag förstås eftersom jag aldrig käkar sushi annars. Men det här var faktiskt riktigt gott.
Efter fiskmarknaden så gick jag till en park precis bredvid, Hama-rikyu, och strosade lite.
Tog sedan en båt därifrån mot Asakusa. Den åkte nästan samma väg som jag gick igår, mot mina fötters vilja, men nu satt man på en båt med en iskall öl i handen. Ett behagligare sätt att ta sig fram.
Väl i Asakusa så blev det lunch, och det var då det hände.
Sitter där med en öl och har precis fått in min Tempura, när det plötsligt börjar kännas som om ett godståg passerar precis utanför. Efter ett litet tag så måste man hålla sig i bordet och jag tittar mig omkring för att försöka förstå vad som händer. Ser oroliga blickar i en del av personalens ögon och funderar på om jag ska resa mig upp och springa ut. (Jag sitter 1 tr upp i en ganska risig byggnad).
Och plötsligt är det över. Men blickarna i personalen som kastas fram och tillbaka, lugnar mig inte direkt. Det här var inget märkvärdigt kanske, men för mig kändes det jäkligt obehagligt.
Men eftersom dom flesta andra i restaurangen inte verkade sådär otrolig nervösa så satt jag kvar och käkade upp. Satt dock och tänkte på det man hört om förskalv och efterskalv och en massa annat, så en lugn lunch blev det inte. Man har ju sett på TV vad ett jordskalv kan ställa till med, och jag överdriver säkert hela händelsen, men jag upplevde det som jävligt otäckt.
Hittade lite info på en jordbävningssida:


Gick efter lunchen till Sensoji Tempel, viftade lite andlig rök på mig och skänkte lite slantar så att jorden skulle lugna sig, haha.
Nu är mina dagar i Tokyo över tyvärr, så mycket finns kvar att se, men man hinner ju inte med allt på ett par dagar. Nästa stopp blir Shanghai på min väg mot Dubai.

Bilder från dagen:


Den här skylten som mötte mig var ju inte sådär kul



Men med lite tur så fick jag komma in.



En av hallarna för tonfiskauktion.



Man fick inte direkt stå var man ville.



Kontroll av kvalitén.



Alla fiskar hade en liten flik öppnad, så att köparna kunde nypa och klämma och lukta.



Här räknar man på kostnaden.



Många fiskar var det.



Bara en av många hallar för auktionen.



Dom flyttades varefter dom blev sålda.



Är man noga så har man även en ficklampa för att kolla.



Kvalitetskoll



Sen börjar auktionsförrättarna skrika.



Det rings i klockor för fullt.



Huvudena blir över, men säljs separat.



Efter försäljningen är klar så börjar styckandet.



Fiskkartonger så det räcker




Knivslipning, det blev vassa knivar sen.



Andra fiskar såldes levande.



Reeker :-)



Ålar spikades fast och flåddes.



Den här killen tog hand om en massa fiskar, från levande till filé på 1 minut.



Fler fileande. Dom var hyfsat duktiga.



Storögd fisk.



Ser ju inte så najs ut, men så här var det.



Stora fiskar kräver stora knivar.



Livsfarliga truckar, körde som f-n, men var smidiga



Iskillen, det gick åt lite.



Här kommer den krossade isen ut.



Som sagt, en kniv kan inte vara för lång :-)



Vy från parken



Grönt med skyskrapor runt omkring.




Vackra broar mellan dom olika små öarna.




En vacker bro.



Ett litet tehus i skuggan av höghusen.



Inne i tehuset.




Man förväntades att byta fotbeklädnad, men 45:orna lös med sin frånvaro.



Gång mellan tehus och fastland.



En häger?



Trappa upp mot himlen.



I aktern på väg mot Asakusa



En av många bogserbåtar.



På pråmen.



Tokyo SkyTree i diset.



Bostadshus.



Jo, den är inte dum.



Restaurangen där man måste hålla i sig.



Det var en trappa upp i den här kåken som restaurangen var.



Sensoji Tempel.



Huvudentrén






Först ska man rena sig i rök.




Som en stor askkopp, haha




Sen så ska man tvaga sig.



En spådomslapp.



Ett par munkar kollar in templet, fotar med mobil minsann.



är dras en framtidsspådom fram.



Ett ställe där jag tog en öl. Ägarinnan var ganska trött. :-)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar