måndag 15 september 2014

Inte Tsukiji då

Det här blev ju snopet. Upp vid 4 och iväg mot fiskmarknaden. Letade mig framåt från tunnelbanan och hittade grinden. Vad står det där?  Jo, "Regular holiday. Closed" Ridå.
Men va fan... jag började att traska omkring lite i kvarteren runt fiskmarknaden istället.
Inte så mycket intressant att se och efter ett tag så började magen att kurra lite. Hittade ett litet öppet ställe och gick in och beställde French toast och kaffe. Vid bordet bredvid satt en Jänkare och hans Japanska fru och vi började snacka lite.
Dom var bägge djupt imponerade av Sverige, av sjukförsäkring, barnledighet och IKEA, bl.a.
Så vi satt och jämförde länderna lite, USA, Japan och Sverige. Sverige vann såklart!
Fick lite tips av dom och tackade och gick ut igen. Men var skulle jag ta vägen?
Såg Tokyo Sky Tree långt därborta och tänkte varför inte ta och gå dit längs vattnet, så det gjorde jag.
Mina fötter hatar mig nu, jag har nog blåsor på blåsorna, haha.  Inte så långt kanske, lite över 1 mil, men jobbigt för fötterna likväl.
Det som är tur med att jag gillar att knalla runt i okända kvarter är ju det som dyker upp runt hörnet. Här gick jag i ganska tråkiga kvarter, när plötsligt det sitter ett gäng Sumokillar på gatan.
Det var en träningsanläggning för Sumobrottare och man kunde gå in och kolla, dock fick kameran läggas ner. Satt där och kollade lite träning och kände dunsarna när dom stötte mot varandra, och även en och annan fis kunde anas, haha.
Tog ett foto från fönstret och in, men dom kollade lite snett, så inte mycket bilder tyvärr.
Till slut kom jag ju faktiskt fram till tornet och åkte upp.
Bra utsikt över Tokyo och jag har ett nytt höjdrekord igen, nu vid Sorakka Point så stod man 451,2 m över havet.
Det lär blåsas bort i Dubai på Burj Khalifa, som har sin utsiktsplats på 452 meter, haha. Men Tokyo Sky Tree är bara 634 meter högt mot Khalifas 828 meter. Och är ändå världens näst högsta byggnad och det högsta torn som finns.
Men hur som helst.... Fantastiskt att stå en halv kilometer upp i luften i en byggnad.
Åkte hemåt via Ueno station, som visade sig ha den största marknaden som jag sett hittills.
Kvarter efter kvarter, gränd efter gränd, stånd och restauranger överallt. Gled runt lite och tog en öl här och där. Sedan hem till hotellet för att vila fötterna. Köpte på mig några öl och lite chips, så nu blir det fredagsmys här nere i Tokyo. Ha en trevlig kväll. Det tänker jag ha.


Inte den skylt man vill mötas av kl 05.00 



Denny´s blev frukost där tillsammans med en Amerikan och hans Japanska fru.



Väderbiten fasad



Hmmm. det kan ju inte vara så långt bort till det där tornet



Bastanta killar på gatan



Gruset på ryggen visar att han åkt på däng



Brottning och väderspänning där inne



På väg till den stora Arenan, justa pjuck!



Jag kommer närmare



Ihopplockning efter festen igår



Sådär, framme



Fast det var ju inte bara jag som ville upp



Bra utsikt



Även höga hus ser små ut



Många trängdes vid fönstren



445:e våningen. Det är en bit ner



Sista biten upp



Och precis där framme är det 451,2 meter ner till marken.



Höjdarjobb :-)



Dom verkar vana vid uppmärksamheten



Glasgolv är ju  ok att ha häruppe



Nedanför så lunkade livet på som vanligt



Ueno, hur stort som helst



Affärer i varenda gränd



Röd bläckfisk, ja varför inte?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar