tisdag 9 september 2014

Hongkong

Idag så har jag gått omkring med nacken i 60 graders vinkel halva dagen.
Det blir lätt så i en stad med 8000 skyskrapor. (mest i hela världen faktiskt). Mycket pampiga saker, speciellt nere vid Central, där jag bor. Mindre pampigt, men mycket lugnt och skönt var det i Hongkong Park, där bl.a. en kvinna stod och matade fiskarna.
Gick upp tidigt för att åka med första Peak Tram som tar en upp till Victoria Peak.
Lugnt och skönt vid den tiden, det var bara några av de som jobbar däruppe med mig i tåget.
Otrolig utsikt, och det är väl med den här vyn som med annat, man har sett den så många gånger, men man vill ändå ta lite egna bilder. Problemet är väl att de bilder man har sett är tagna av proffs vid bästa möjliga förutsättningar, så det blir en utmaning när diset sveper in.
Efter det så satte jag mig på en Hopp-on-Hopp-off buss och fick se lite av baksidan av ön med.
Inte så mycket bilder eftersom bussen skumpade och aldrig gjorde några längre stopp.
Tog sedan en Star Ferry över till Kowloon och plåtade lite där med. Åkte även här samma typ av buss och fick lite tips inför morgondagen. Hett som satan dock. Tur att jag hade paraplyet som jag fällde upp så fort vi stannade i solen, för det gassade rejält. Vilade en stund på hotellet och åkte sen tillbaka upp till Victoria Peak för lite kvällsbilder. Men jösses vad det var folk nu. Japaner igen, halva Tokyo verkar det. Det var helt omöjligt att sätta upp ett stativ vid denna mur av selfieplåtande människor, så själva utsiktsplatsen var det bara att lämna. Tog en burgare och en öl medans jag funderade hur jag skulle göra. Men tycker att jag fick till det någorlunda ändå, jag gick och letade efter Japanfria zoner lite här och där, så lite bilder blev det.
Slänger in dom utan bildkommentarer, kl är bara 19.00 hemma hos er, men här är den 01.00 och jag är trött. Go´natt alla.

































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar